Posted by: doctoraydy2008 | أبريل 16, 2008

إختاري الدين اللي إنتي عايزاه…!!!


حفظت الفاتحة و سورة الإخلاص منذ الثالثة من عمري..كنت أصلي بشبه إنتظام عندما كبرت قليلا ..ثم إنتظمت في الصلاة..أذاكر دروس الدين..أحفظ جيدا الآيات ..أؤدي إختباراتي بنجاح..وفجأة توقفت عن الصلاة تماما..عندما بلغت الخامسة عشر..وكان النظام في بيتنا هوالاقناع و المناقشة و عدم الاجبار علي شيئ و عدم الضغط المستمر لحين الانفجار..لكن بالتأكيد كانت هناك مراقبة ..والذي أنا متأكدة منه تماما أنه هناك تنسيق بين البيت و المدرسة عندما يكون هناك الحاجة لتدخل المدرسين و اللذين كنت أكن لهم الإعزاز والشعور متبادل من ناحيتهم….

ذات يوم في منتصف السنة الثانية الثانوية..كانت حصة الدين..ومدرسة الدين كانت مدرسة اللغة العربية..وطبعا الجميع يعرفون هنا جزء لحفظ الآيات..وجزء للوعظ و النقاش و سرد القصص المقررة ذات الأهداف المحددة..كل هذا جميل..لكنني لم أتوقع ما هو آتي..

سألت المدرسة فجأة ..مين بيصلي..الفصل كله رفع يده ماعداي..طيب مين مش بيصلي..رفعت يدي وحدي..مأساه و الله..!!

لم تعلق..لم تقل ليه.. لم تقوم بمسح الأرض بي..ياه كلما أتذكر..كم كان هؤلاء الناس عظماء و طيبون..كما هم مجيدون لعملهم..فين النهاردة..لو كان ده حصل النهاردة كان زمان فضيحتي فضيحة السمكة المقلية ( علي رأي فؤاد المهندس )..أكملت الحصة لنهايتها..و في آخرها قالت لي تعالي معي..و أعطتني الكراسات لأحملها معها..لتداري الموقف..لكن علي مين ..كل الفصل توقع مجزرة حاتحصل..

ذهبت معها..أجلستني أمامها..وطلبت لي زجاجة سينالكو لا أنساها ابدا ( السينالكو هذا زجاجة مياه غازية رائعة حجمها علي ما أعتقد يساوي ما يقرب من نصف لتر و كان بقرش و نصف..ولونها برتقالي محمر و طعمها مثل البونبون)..جميلة جدا ..

سألتني لماذا لا تصلين ..إحكي لي بقي..قلت لها..اصلي ليه..أنا لم أختر هذا الدين ..أنا ولدت به و نشأت و جدتني هكذا..أجابت..هل لا تصدقين بوجود إله خالق..خلقنا جميعا و يعطينا جميعا كل شيئ طيب..قلت..اؤمن..قالت هل لايستحق ربنا أن نصلي لنشكره..قلت..أنا أشكرة بدون أن اصلي..قالت..وهل وصلت لهذه النتيجة و توقفت..بس كده..قلت لها ..وماذا تريدين مني حضرتك أن أفعل..أنا لا أعرف لماذا اصلي بطريقتنا ..لماذا لا أصلي بطريقة أخري..قالت جميل جدا ..لقد قصرت الطريق علي ..( أنا أتذكر حتي الان الحوار ..ووجهها أمامي و هي تحدثني ..تري اين هي ) ..قالت لماذا لا ندرس الأديان و نختار..قلت لها كيف ..قالت ..سآتي لك بالكتب الأخري..و ساترك لك فرصة ..كم يكفيكي..قلت لها انا لا اعرف حجم الكتب و لا كيف سأفهم ..قالت اسأليني فيما لا تعرفينه و سأجعل مدرسة الدين الآخر تشرح لك ما يغمض عليك..متفقين..كم يكفيكي..قلت لها قبل نهاية العام…

…له بقية ..فقد حانت صلاة المغرب الآن..


Responses

  1. هو فعلا المدرسين اتغيروا وبقوا يكروتوا وخلاص
    على فكرة سينالكو موجوده لسه حاجة ساقعه
    تحياتى

  2. اشكرك علي مرورك..صحيح السنالكو موجودة..أنا مش باسمع عليها خالص..و ياتري بنفس الحجم المهول القديم..وهو إسمها والا متخفية تحت إسم حركي..أنا كنت باحبها جدا..لكن ماسمعتش عليها يمكن من أكتر من 20 سنة

  3. الحقيقة ان اصحابى مهندسين فى العاشر جابوها من المصنع هناك بيتهيالى طعمها مش اوى والحجم عادى زى الباقى بس ارخص يمكن عشان من المصنع

  4. شكرا يادكتور علي اهتمامك..وهو إيه إللي مااتغيرش..ياالله

  5. في انتظار باقي القصة .. 🙂

  6. كفاية عذاب بقا فين باقى الموضوع 😛

  7. والله ما أقصد ..لكن مرت عليه بعض ظروق الحياة ..الأسبوع اللي فات..خلتني لفيت حوالين نفسي..لكن الحمد لله مادختش..بالعكس..زي ماتقولوا إن كان فيه عندي ملفات مفتوحة و لابد من حسمها..أحدها قد تم حسمه فعلا إلي جانب إني عملت بعض زيارات صلة الرحم ززألف شكر علي متابعتكم وساحاول مااعمش كدة تاني

  8. مدونتك رائعة
    و تدويناتك صادقة من القلب

  9. الف شكر وياريت أسعد بزيارتك دائما

  10. الموضوع يذكرنى بأحد الأساتذة فى المرحلة الإبتدائية، كان على نفس الرصانة 🙂

  11. أهلا يادكتور..الناس المحترمة دي بتحط بصمات علي شخصياتنا بدون أن ندري..ويبقي حظه حلو اللي يستفيد من البصمة دي بشكل إيجابي..

  12. موضوع جميل ، الأجمل منه هو الإعتراف بالماضي وتذكره أيام الطفوله والأفكار التي لازالت تتشكل … خاصة في ما يتعلق بالدين والعبادة …

  13. فعلا حتي الآن فإن الأفكار مازالت تتشكل..و أحيانا بتصل لشيئ ماكنتش فاهمة أو حقيقة كانت مفهومة بشكل ما لأن الطرح كان بطريقة و الآن أصبح بطريقة أخري..كمان دلوقت الواحد بيقدر يعمل عقله في كل صغيرة و كبيرة مش بيسيب حد يجره من أفكاره إلي زوايا هو مش عايز يروح لها..


اترك رد

التصنيفات

